Regeling Dienstverlening Aan Huis


Wettelijke regels bij Dienstverlening aan Huis

Onze dienstverleners werken volgens de Regeling Dienstverlening aan Huis. Dat betekent dat u als klant geen loonbelasting of sociale premies hoeft af te dragen, mits u zich aan een aantal wettelijke voorwaarden houdt.

✅ Wat houdt de regeling in?

  • Maximaal 3 werkdagen per week bij één opdrachtgever
    Dit geldt ongeacht het aantal gewerkte uren per dag. Werkt de dienstverlener vaker dan 3 dagen per week voor u? Dan wordt u wél verplicht om loonbelasting en sociale premies af te dragen.

  • Recht op het wettelijk minimumloon
    Het minimumloon is gebaseerd op een 36-urige werkweek.

  • Recht op 8% vakantietoeslag
    Deze is al verwerkt in het uurtarief dat u via Huishulpen betaalt.

  • Recht op doorbetaling tijdens vakantie
    Dit is gelijk aan 4 keer het gemiddeld aantal gewerkte uren per week. Ook dit is al verrekend in het uurtarief.

  • Recht op verlof
    Denk aan kort verzuim of bijzonder verlof, volgens de Wet arbeid en zorg.

  • Recht op doorbetaling bij ziekte
    U betaalt maximaal 6 weken door tegen 70% van het afgesproken uurtarief, maar dit mag niet onder het wettelijk minimumloon uitkomen. De eerste twee ziektedagen zijn voor rekening van de dienstverlener.

  • Recht op een veilige en gezonde werkplek
    U bent verantwoordelijk voor goede arbeidsomstandigheden volgens de Arbowet. Wij ondersteunen u hier graag bij.

  • Recht op transitievergoeding bij beëindiging van de samenwerking
    Bij ontslag heeft de dienstverlener recht op een transitievergoeding (tenzij er sprake is van wederzijds goedvinden of ernstig verwijtbaar gedrag). Deze bedraagt 1/3 maandsalaris per gewerkt dienstjaar, vanaf de eerste werkdag.

Let op: Deze regels zijn wettelijk verplicht bij particuliere hulp in huis. Huishulpen zorgt ervoor dat u goed geïnformeerd bent én ondersteunt u in de naleving van deze verplichtingen.